3 نوع درب ضد حریق

انواع درب ضد حریق

درب‌های ضد حریق

درب ضد حریق استاندارد و ایمن با استناد به مبحث سه مقررات ملی ساختمان، درپی است که با انجام «آزمایش درب ضد حریق استاندارد» حائز شرایط مقاومت و محافظت در برابر حریق متناسب با محل استقرار خود باشد. یک درب ضد حریق مجموعه‌اي از عناصر شامل لنگه درب، چهارچوب، يراق‌آلات و ديگر اجزا است كه مجموعاً یک درجه مشخص از محافظت در برابر حریق را تأمین می‌کنند.

به‌طورکلی درب ضد حریق به درب‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند به مدت یک تا بیش از چهار ساعت در برابر حرارت کاملاً مقاوم باشند و از گسترش حریق در فضاهای دیگر جلوگیری کنند. معمولاً چهارچوب درب ضد حریق از جنس فولاد و روکش درب آن از ورق فولاد با پوشش رنگ تمام کوره‌ای است. داخل درب پشم سنگ نسوز عایق حرارتی قرار دارد که در برابر آتش تا چهار ساعت در دمای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاوم است. اطراف درب با لاستیک درزگیر نسوز پوشانیده شده تا از انتقال دود در حرارت بالا جلوگیری کند و با سوختنش دود سمی تولید نکند. این درب‌ها که در پاگرد پله اضطراری ساختمان‌ها نصب می‌شوند وظیفه محافظت از ساکنان در زمان آتش‌سوزی را دارند.

تأییدیه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، عدم شعله‌وری در هنگام حریق، جلوگیری از انتقال دود گرم و سرد، دوست دار محیط‌زیست و فاقد مواد سمی و برگشت‌ناپذیر، ضمانت‌نامه و گارانتی پس از فروش، یراق‌آلات ضد حریق و استاندارد، طراحی نما و تغییر ابعاد بر اساس نظر مشتری، امکان نصب شیشه و مقولاتی از این دست جزو موارد قابل‌اعتنا در مورد تهیه درب‌های ضد حریق محسوب می‌شوند.

 

انواع درب‌های ضد حریق:

درب‌های ضد حریق از نظر کاربرد به چهار گروه عمده قابل تقسیم هستند؛ درب‌های خروج اضطراری برج‌های مسکونی، اداری و هتل‌ها؛ درب‌های بیمارستانی؛ درب‌های مخصوص خزانه و انبار و درب‌های مخصوص نیروگاه‌های برق. این درب‌ها از لحاظ شکلی نیز بر اساس مورد استفاده به انواعی متفاوت تقسیم می‌شوند. درب ضد حریق چوبی، فلزی و شیشه خور در انواع یک لنگه و دو لنگه برخی از متداول‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند.

درب ضد حریق چوبی:

این درب‌ها با چوب‌های خشک و چارچوب فلزی (متناسب با سازه) در ساختمان اجرا می‌شوند. ضخامت درب ضد حریق چوبی حداقل ۱,۵ سانتی‌متر بوده و همچنین این درب‌ها باید عاری از هرگونه رنگ و سی ان سی باشند. جداره داخلی درب ضد حریق از فولاد و فضای داخلی از پشم سنگ (جهت جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش) پرشده است.

درب ضد حریق فلزی:

درب ضد حریق فلزی به دلیل داشتن ضخامت بالا (حدود شش سانتی‌متر) امکان نصب روی چارچوب ساده فلزی را ندارند. بر اساس رطوبت موجود در ساختمان ورق‌های فلزی از جنس گالوانیزه و ورق روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داخل درب‌های فلزی از پشم سنگ (به منظور جلوگیری از انتشار آتش) پر می‌شود. نصب و رگلاژ درب ضد حریق فلزی با جوشکاری انجام می‌شود.

درب‌های ضد حریق شیشه خور:

درب‌های ضد حریق شیشه دار معمولاً برای ساختمان‌های پرتردد و ساختمان‌های عمومی کاربرد دارند. دلیل این امر هم عمدتاً بالاتر بودن هزینه این‌گونه درب‌ها است به دلیل اینکه در ساختمان‌های مسکونی و یا اداری تردد کمتری صورت می‌گیرد استفاده از این‌گونه درب‌ها در ساختمان‌های مسکونی به‌صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد.

 درب ضد حریق شیشه دار یا همان درب ضد حریق شیشه خور در اکثر موارد برای اتاق‌های سرور و کارخانه‌ها و یا مراکز تولید و مکان‌های حساس به کار می‌رود که برای بازرسی محل نیاز بیشتری دارند و نیز ۹۰ درصد درب‌های ضد حریق برای بیمارستان‌ها به کار می‌روند.

شیشه‌های موجود در درب ضد حریق نسوز هستند و برای ساخت باید برش مخصوصی به ورق داد و نوار نسوز کنار شیشه نیز با دقت بالایی نصب شود چراکه این نوار باید از انتشار دود به نقاط دیگر نیز جلوگیری به عمل آورد زیرا همان‌طور که میدانید یکی از عواملی که در هنگام آتش‌سوزی از فرار افراد جلوگیری می‌کند خفگی بر اثر دود آتش‌سوزی و نفس‌تنگی حاصل از آن است.

 

ابعاد استاندارد درب‌های ضد حریق:

بنا به استانداردهای سازمان آتش‌نشانی ابعاد در سایر انواع درب‌ها تفاوت چندانی با هم ندارد از این در ادامه برای آشنایی فقط به ابعاد استاندارد درب‌های ضد حریق فلزی یک و دو لنگه اشاره می‌شود. به‌طورکلی خلاصه ابعاد ساب فریم موردنیاز برای درب ضد حریق مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

– 110*210 سانتی‌متر ابعاد داخل به داخل ساب فریم

– 105*210 سانتی‌متر ابعاد داخل به داخل ساب فریم

قابل‌ملاحظه است که درب‌های ضد حریق فلزی دارای دستگیره آنتی‌پنیک از نمای درب، دستگیره نسوز پشت و جک هیدرولیک آرام بند به همراه درزگیر پف شونده هستند.

ابعاد استاندارد درب ضد حریق فلزی دو لنگه نیز 200*210 سانتی‌متر است. گفتنی است که درب‌های ضد حریق فلزی خود از لحاظ شکل و رنگ به انواع مختلف با یراق مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

اهمیت درب‌های ضد حریق:

ممکن است در شرایط عادی متوجه اهمیت درب‌های ضد حریق نشویم، اما همه‌ی ما نیاز داریم از امنیت ساختمانی که در آن زندگی می‌کنیم و یا در طول روز در آن رفت‌وآمد داریم اطمینان خاطر داشته باشیم. هرچند که احتمال بروز آتش‌سوزی زیاد نباشد و یا وسایل مهار آتش مهیا باشد اما گاهی ممکن است به دلیل وجود چیزی در بافت ساختمان و یا نگهداری مواد آتش‌زا هنگام بروز آتش، مهار آن سخت و ناشدنی باشد و موجب گسترش آتش از اتاقی به اتاق دیگر شده و حادثه‌ی هولناک و غم‌انگیزی ایجاد کند. در اینجا است که به اهمیت درب‌های ضد حریق پی می‌بریم، این درب‌ها بخشی از سیستم حفاظت از ساختمان‌ها هستند که نیاز اساسی ساختمان‌های عمومی، ادارات و کارخانه‌ها محسوب می‌شوند و تحت بعضی از قوانین استفاده از آن‌ها در مناطقی الزامی است.

 

وظایف درب‌های ضد حریق:

همه‌ی اتاق‌ها را در هر موقعیتی از سایر اتاق‌ها مجزا می‌سازد تا آتشی که در اتاقی شروع شده در همان‌جا بماند. از ساکنان و محتویات سایر اتاق‌ها محافظت می‌کند و در نهایت یک مسیر امن و محافظت شده ایجاد می‌کند تا افراد بتوانند از آن فرار کنند. با رعایت سایر موارد ایمنی در کنار درب‌های ضد حریق می‌توان گفت که سقف‌ها، دیوارها و درها برای زمانی مشخص و مکفی در برابر آتش مقاومت خواهند کرد.

بنابراین هدف استفاده از این درب‌ها به جای درب‌های معمولی محافظت از جان و مال افراد و جلوگیری از گسترش آتش و مهیا کردن راه فرار برای کسانی است که در حادثه به دنبال راه نجات هستند.

→ خواندن مطلب قبلی

سیستم‌های آتش‌نشانی در ساختمان‌های هوشمند

خواندن مطلب بعدی ←

دومین جلسه هم‌اندیشی سال ۹۹ انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های ايمني

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 7 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.